
De luxe van het hebben van een w.c. is iets waar we vaak niet bij stilstaan. Net zo goed als we niet stil staan bij het feit dat dit ook een “gendered” probleem is: voor mannen is een w.c. bezoek een groot deel van de tijd makkelijker en minder aan locatie gebonden.
In een recent artikel in The New York Times wordt de campagne “No Toilet, No Bride” besproken. Deze Indiase overheidscampagne zet het probleem van de afwezigheid van prive en publieke toiletten op de kaart. Duizenden vrouwen in India hebben geen w.c. in de buurt van hun huis of werkplek waardoor ze niet kunnen werken. Ook lopen vrouwen het risco om verkracht te worden in de publieke w.c.’s die vaak ver uit de buurt liggen van hun woonplek. Veel vrouwen gebruiken een flying toilet”, ze doen hun behoeften in een plastic zak die ze later op de dag weggooien. Zelfs in een grote stad als Delhi zijn maar 132 publieke toilets voor vrouwen vergeleken met 1.534 publieke toiletten voor mannen. Op overheidsgebouwen in heel India valt dan nu ook te lezen: “I won’t allow my daughter to marry into a home without toilets”. De campagne lijkt al effectief, in huwelijksonderhandelingen wordt het wel of niet hebben van een w.c. al meegenomen als criteria voor aankomende echtgenoten.